Please note that some pages are only available in French.

Où et quand?

OÙ – Palais des congrès de Montréal, 1001 Pl. Jean-Paul-Riopelle, Montréal, QC H2Z 1H5

QUAND – Du 24 au 28 mai 2024

Heures d’ouverture

BORNES D’IMPRESSION ET COMPTOIR D’INSCRIPTION  – Les bornes d’impression pour les porte-noms seront accessibles au niveau de la galerie marchande niveau 1 du Palais des congrès du vendredi 24 mai au mardi 28 mai de 7 h à 17 h.

Le comptoir d’inscription sera situé dans le hall Viger et sera ouvert du vendredi 24 mai au mardi 28 mai de 7 h à 17 h.

HORAIRE DE L’EXPOSITION TECHNIQUE – La salle d’exposition sera ouverte le lundi 27 mai, de 8 h à 18 h, et le mardi 28 mai, de 8 h à 17 h.

PETIT DÉJEUNER GRATUIT – Le lundi 27 mai et le mardi 28 mai, de 8 h à 8 h 30, un petit déjeuner continental sera gracieusement offert à tous les congressistes dans la section bistro de la salle d’exposition.

SERVICES ALIMENTAIRES – Le lundi 27 mai et le mardi 28 mai, Croque Palais offre un menu de repas froid (8 h 30 à 17 h) et de repas chaud (9 h 30 à 16 h). Les stations alimentaires seront situées près de la section bistro au fond de la salle d’exposition et dans la foire alimentaire.

Pour voir les menus Croque Palais :
Menu chaud
Menu froid

HEURE RÉSEAUTAGE – Le lundi 27 mai, de 17 h à 18 h, et le mardi 28 mai, de 16 h à 17 h, aura lieu l’activité « Heure Réseautage ». Une consommation sera offerte à tous les visiteurs dans la section bistro du hall d’exposition, avec des options alcoolisées et non alcoolisées disponibles.

Conférences

HORAIRE DES COURS

Le lundi 27 mai et le mardi 28 mai, l’horaire des conférences des JDIQ est de 9 h à 11 h 30 et de 13 h 30 à 16 h*.

* Les heures peuvent être sujet à changement.

NOTES DE COURS

Les notes de cours sont disponibles à la discrétion du conférencier.

ENREGISTREMENT AUDIO ET VIDÉO DES CONFÉRENCES

Cette année, les membres de l’Ordre des dentistes du Québec auront un accès exclusif aux enregistrements audio et vidéo de certaines conférences présentées les lundi et mardi.

Les enregistrements seront hébergés sur la plateforme de formation continue Dentoform jusqu’à la prochaine édition des JDIQ, soit pendant un an.

Pour accéder aux enregistrements, veuillez vous rendre sur le site https://dentoform.ca/

QUELQUES RÈGLES À SUIVRE

Il est interdit de fumer à l’intérieur du Palais des congrès.

Il est interdit de consommer nourriture ou boissons dans les salles de conférence et dans les aires publiques à l’exception des aires prévues à cet effet.

Votre téléphone cellulaire doit être mis en mode silencieux pendant les conférences.

Le lundi et le mardi, toutes les salles sont montées à la capacité maximale conformément aux règlements du service d’incendie et des mesures sanitaires imposées par le gouvernement.

LES PLACES NE SONT PAS RÉSERVÉES.

Arrivez tôt : premier arrivé, premier servi
Les pauses-café sont laissées à la discrétion des conférenciers.
La température pouvant varier d’une salle à une autre, veuillez-vous vêtir en conséquence.

INTERDICTION DE CAPTATION AUDIO OU VIDEO

Sans l’approbation écrite du conférencier et des JDIQ, la captation audio ou vidéo d’une conférence ou d’un atelier est strictement interdite. La captation, lorsqu’approuvée, est fournie exclusivement par Dentoform.

Les contrevenants peuvent être tenus responsables pour tout dommage direct ou indirect pouvant résulter de cette infraction.

Formation continue

ATTESTATIONS DE PRÉSENCE

Les JDIQ enregistrent électroniquement les heures de présence pour tous les participants, sauf pour les étudiants. Pour obtenir les unités de formation continue (UFC) rattachées à une conférence présentée le lundi ou le mardi, le participant devra avoir enregistré sa présence au cours des 45 premières minutes du début de la présentation. Toute personne qui se présente après ce délai ne recevra pas les UFC allouées pour cette conférence ou ne pourra les réclamer après le congrès.

Veuillez noter qu’environ 3 semaines après la tenue de l’évènement, une attestation de présence sera automatiquement envoyée à tous les congressistes ayant fourni une adresse courriel valide lors de l’inscription.

AVERTISSEMENT AUX PARTICIPANTS AUX ATELIERS

Les participants aux ateliers doivent être conscients des risques associés à l’utilisation de nouvelles techniques et procédures sans avoir pleinement atteint le niveau de compétence requis pour les exercer.

REGISTRE DE FORMATION CONTINUE

Chaque participant a la responsabilité de tenir à jour son dossier de formation continue (FC). Il appartient aussi à tous les participants de soumettre leur porte-nom au préposé à la validation avant le début de la conférence afin que les heures de présence soient enregistrées.

Pour déclarer vos unités de formation, vous devez entrer vos heures de formation dans votre Registre de formation continue. Les heures de formation seront automatiquement converties en unités de FC. Ainsi pour un atelier de 3 heures, veuillez entrer 3 heures et la conversion en 6 unités de FC se fera automatiquement.

ORDRE DES DENTISTES DU QUÉBEC (ODQ)

Aux fins du Règlement de formation continue obligatoire des dentistes membres de l’ODQ, les obligations se calculent en unités de FC.

Ainsi pour tous les membres de l’ODQ :

  • 1 heure de cours théorique = 1 unité de FC;
  • 1 heure de cours pratique = 2 unités de FC.

Conformément au règlement sur la formation continue qui sera en vigueur, un cours théorique de 2,5 heures donnera 2,5 unités de FC et un cours pratique de 3 heures procurera 6 unités de FC.

Des unités de FC sont allouées à tous les congressistes qui visitent la salle d’exposition, à raison de 1 unité par jour pour un maximum de 2 unités.


ORDRE DES HYGIÉNISTES DENTAIRES DU QUÉBEC

Les hygiénistes dentaires sont responsables à la fois d’inscrire les heures de formation à leur dossier de formation continue sur la plateforme d’apprentissage en ligne Campus HD et de conserver leur preuve justificative (attestation) au cas où elle serait exigée, par exemple dans le cadre d’une inspection professionnelle.

Effectif à partir du 1er avril 2024

Conformément à l’article 6 du nouveau Règlement sur la formation continue obligatoire des hygiénistes dentaires, les activités de formation offertes lors des Journées dentaires internationales du Québec (JDIQ) sont reconnues par l’Ordre. Le calcul de ces activités se fait en nombre d’heures :

  • Pour les activités suivies lors du précongrès (vendredi au dimanche), inscrire le nombre d’heures pour chaque formation ;
  • 2,5 heures sont allouées par demi-journée le lundi et le mardi ;
  • Une heure par jour est accordée pour la visite des exposants pour un total de 2 heures pour toute la durée du congrès.

Notez que le porte-nom doit être validé par un préposé à l’entrée de chaque activité, incluant le salon des exposants.

ACADEMY OF GENERAL DENTISTRY (AGD)

Le numéro d’identification des JDIQ auprès de l’AGD est le 214623.


ROYAL COLLEGE OF DENTAL SURGEONS OF ONTARIO (RCDSO)

Trois crédits de formation continue (FC) seront octroyés pour une demi-journée et 6 crédits de FC pour une journée complète. Un crédit supplémentaire pourrait être octroyé pour une formation de type atelier. Pour toute formation d’une journée (matin et après-midi), le participant doit avoir participé à la formation au complet pour recevoir les crédits de FC. Pour recevoir les 6 crédits de FC d’une formation d’une journée, le participant doit soumettre son porte-nom au préposé à la validation le matin et l’après-midi.

Conformément au programme d’assurance qualité du RCDSO, des crédits de FC pourront être attribués pour les catégories suivantes :

Catégorie 1 : cours de base (comprenant une évaluation indépendante)
Catégorie 2 : cours clinique
Catégorie 3 : gestion de pratique, développement personnel,
visite de la salle d’exposition

À des fins de vérification de la participation et pour s’assurer de l’exactitude des dossiers, les dentistes doivent faire balayer leur porte-nom à l’entrée de toutes les sessions auxquelles ils participent. Pour les cours de catégorie 1 (cours de base), tous les membres de l’Ontario Dental Association (ODA) doivent faire balayer leur porte-nom à l’entrée et à la sortie de la salle.

Catégorie 1 – cours de base :

  • Balayage du porte-nom à l’entrée
  • Remplir le formulaire d’évaluation indépendante, nom et numéro de membre de l’ODA
  • Remettre le formulaire au préposé pour la session et faire balayer le porte nom à la sortie

Catégories 2 et 3 – cours et salle d’exposition :

  • Balayage du porte-nom à l’entrée

Veuillez noter que lors d’une même demi-journée, vous ne pouvez accumuler des crédits de FC à la fois pour la participation à des cours et pour la visite de la salle d’exposition.

Politiques

POLITIQUE DE CONFIDENTIALITÉ

UTILISATION DES RENSEIGNEMENTS PERSONNELS

Les Journées dentaires internationales du Québec (JDIQ) ont à cœur la protection des renseignements personnels des congressistes (nom, adresse postale, numéro de téléphone et adresse courriel). Elles n’utilisent ces renseignements, y compris le fait qu’une personne assiste ou non à l’une des activités organisées sous leurs auspices, qu’aux fins de l’organisation et du suivi de l’événement et selon les consentements exprès obtenus des congressistes lors de l’inscription.

RENONCIATION IMPLICITE AU DROIT À L’IMAGE

Sans autorisation préalable, aucune photo ni vidéo à usage professionnel n’est permis dans le cadre des activités des JDIQ. Seuls les fournisseurs dont les services ont expressément été retenus par les JDIQ sont autorisés à prendre des photos et à enregistrer le contenu des activités.

Ces photos et enregistrements sont la propriété exclusive des JDIQ et pourront, à des fins promotionnelles futures, être diffusés sur le site Web de l’Ordre des dentistes du Québec et dans les médias sociaux, ou publiés dans des communiqués, des brochures ou dans tout autre support que ce soit.

Ainsi, par sa présence aux activités des JDIQ, le participant renonce implicitement à son droit à l’image et consent tacitement à ce que son image et sa voix puissent être diffusés ou publiés dans les médias et pour les fins mentionnées ci-dessus.

AVIS DE NON-RESPONSABILITÉ ET DE NON-ENDOSSEMENT

Les Journées dentaires internationales du Québec (JDIQ) et l’Ordre des dentistes du Québec (ODQ) consacrent tous les efforts possibles afin de vous présenter des conférenciers de haut niveau dans chacun des domaines de la médecine dentaire. Le contenu des conférences, des formations et des présentations relève de l’unique responsabilité des conférenciers. Les JDIQ et l’ODQ n’endossent pas les produits, les techniques, les services ou le matériel présentés dans le cadre de ces conférences ou ateliers et ils déclinent toute responsabilité à cet égard.

POLITIQUE DE REMBOURSEMENT

Jusqu’au 31 mars 2024 : 90% des frais seront remboursés
Du 1er avril au 21 avril 2024 : 80% des frais seront remboursés
Après le 21 avril 2024 : aucun remboursement

Sous toutes réserves – Toute demande de remboursement, avec pièce justificative, devra être acheminée par écrit à [email protected] dans les dix jours suivant la tenue du congrès.

En tout temps, pour les cours en précongrès, il n’est pas permis de substituer le nom d’un(e) participant(e) pour le nom d’une autre personne.

POLITIQUE LIÉE À LA PRÉSENCE D’ENFANTS

La présence de bébés portés par un parent est autorisée dans les salles de conférence et la salle d’exposition. Les enfants de 12 ans et plus sont autorisés à entrer dans la salle d’exposition et doivent être inscrits à l’exposition seulement.

Un comportement perturbateur entraînera la révocation de ce privilège.

Les poussettes sont strictement interdites dans les salles de conférence et la salle d’exposition. Le Palais des congrès ne dispose d’aucun service de garde. Vérifiez auprès du concierge de votre hôtel pour ce service.

Salle d’allaitement
Une salle d’allaitement sera mise à la disposition des mamans qui en auraient besoin. La salle sera située au niveau 4. Cependant pour des raisons de sécurité et de contrôle, vous devrez vous présenter toutefois au comptoir d’information de l’Ordre des dentistes du Québec situé dans le hall Viger pour obtenir l’accès à la salle.


Where and when?

WHERE – Palais des congrès de Montréal, 1001 Pl. Jean-Paul-Riopelle, Montréal, QC H2Z 1H5

WHEN – May 24 to 28, 2024

Opening hours and services

PRINTING STATIONS AND REGISTRATION COUNTER – The printing stations for name badges will be accessible on the shopping area level 1 of the Palais des congrès from Friday, May 24 to Tuesday, May 28, from 7 a.m. to 5 p.m.

The registration counter will be located in the Viger Hall and will be open from Friday, May 24 to Tuesday, May 28, from 7 a.m. to 5 p.m.

TECHNICAL EXHIBITION SCHEDULE – The showroom will be open Monday, May 27, 8 a.m. to 6 p.m. and Tuesday, May 28, 8 a.m. to 5 p.m.

FREE BREAKFAST – On Monday, May 27, and Tuesday, May 28, from 8:00 a.m. to 8:30 a.m., a continental breakfast will be graciously offered to all congress attendees in the bistro section of the exhibition hall.

FOOD SERVICES – On Monday, May 27, and Tuesday, May 28, Croque Palais offers a menu of cold meals (8:30 a.m. to 5:00 p.m.) and hot meals (9:30 a.m. to 4:00 p.m.). Food stations will be located near the bistro section at the back of the exhibition hall and in the food court.

Click here to view Croque Palais menus :
Cold Menu
Hot Menu

NETWORKING HOUR  – On Monday, May 27, from 5:00 p.m. to 6:00 p.m., and Tuesday, May 28, from 4:00 p.m. to 5:00 p.m., the “Networking Hour” activity will take place. A complimentary beverage will be provided to all visitors in the bistro section of the exhibition hall, with both alcoholic and non-alcoholic options available.

Lectures

COURSE SCHEDULE

On Monday, May 27 and Tuesday, May 28, the JDIQ lecture schedule is lectures are from 9:00 a.m. to 11:30 a.m. and from 1:30 p.m. to 4:00 p.m.*.

*  Times are subject to change.

LECTURE HANDOUTS

Lecture notes are available at the discretion of the speaker. To consult them, click here .

AUDIO AND VIDEO RECORDINGS OF LECTURES

This year, members of the Ordre des dentistes du Québec will have exclusive access to audio and video recordings of certain lectures presented on Monday and Tuesday.

The recordings will be hosted on the Dentoform continuing education platform until the next JDIQ, which is for one year.

To access the recordings, please visite the website https://dentoform.ca/

DO’S AND DON’TS

Smoking is prohibited in the Palais des congrès.

The consumption of food or beverages is prohibited in the conference rooms and in public areas unless these areas are provided for this purpose.

Your cell phone should be in silent mode during lectures.

On Monday and Tuesday, all rooms are set up for maximum capacity allowed by the fire code and the government health measures.

PLACES ARE NOT RESERVED

Seating cannot be reserved, and is available on a first-come, first-serve basis.

Coffee breaks are scheduled at the discretion of the speaker.

The temperature may vary in the meeting rooms; consider dressing in layers.

AUDIO OR VIDEO CAPTURE PROHIBITION

Unless permitted in writing by both the speaker and JDIQ, the audio or video capture of a lecture or workshop is strictly prohibited. The audio or video capture, when approved, is exclusively provided by Dentoform.

Persons who fail to comply may be held liable for any direct or indirect damages that may result from this infringement.

Coffee breaks are scheduled at the discretion of the speaker.

The temperature may vary in the meeting rooms; consider dressing in layers.

Continuing education

CERTIFICATES OF ATTENDANCE

JDIQ records attendance electronically for all participants except students. To obtain Continuing Education Units (CEUs) for a conference presented on Monday or Tuesday, the participant must have registered his or her attendance within the first 45 minutes of the start of the presentation. Anyone arriving after this time will not receive the CEUs allocated for that conference, or be able to claim them after the conference.

WORKSHOP DISCLAIMER

For those attending workshops, please be aware of the potential risks associated with using new techniques and procedures without having fully attained a competency level to practise them.

CONTINUING EDUCATION REGISTER

Each participant is responsible for keeping their continuing education (CE) file up to date. It is also up to all participants to have their badges scanned by the session monitor before the start of the lecture to record proof of attendance.

To report your CE units, you must enter your training hours in your Continuing Education Register. Training hours are automatically converted into CE units. For example, for a 3-hour workshop, enter 3 hours and the conversion to 6 CE units will take place automatically.

ORDRE DES DENTISTES DU QUÉBEC (ODQ)

Requirements for members of the ODQ to comply with the regulation of Continuing Education are calculated in CE units. For example, for all members of the Ordre des dentistes du Québec:

Ainsi pour tous les membres de l’ODQ :

  • 1 hour of CE theory courses = 1 unit
  • 1 hour of CE hands-on courses = 2 units

In accordance with the regulation for Continuing Education that will be in effect, a theoretical course of 2.5 hours will earn 2.5 CE units and a hands-on course of 3 hours will earn 6 CE units

CE units will be allocated to all delegates visiting the Exhibit Hall, one unit per day for a maximum of 2 units.

ORDRE DES HYGIÉNISTES DENTAIRES DU QUÉBEC

Dental hygienists are responsible for both entering their training hours into their continuing education record on the Campus HD online learning platform and keeping their supporting evidence (certificate) in case it is required, for example, during a professional inspection.

Effective April 1, 2024

In accordance with Article 6 of the new Regulation on Mandatory Continuing Education for Dental Hygienists, training activities offered during the Journées dentaires internationales du Québec (JDIQ) are recognized by the Order. The calculation of these activities is based on the number of hours:

  • For activities attended during the pre-congress (Friday to Sunday), enter the number of hours for each training session;
  • 2.5 hours are allocated per half-day on Monday and Tuesday;
  • One hour per day is granted for visiting exhibitors for a total of 2 hours for the entire congress duration.

Please note that the name badge must be validated by an attendant at the entrance of each activity, including the exhibitor hall.

ACADEMY OF GENERAL DENTISTRY (AGD)

JDIQ’s identification number with the AGD is 214623.


ROYAL COLLEGE OF DENTAL SURGEONS OF ONTARIO (RCDSO)

Three CE points will be earned for a half-day session and 6 CE points for a full-day session. One bonus point may be earned with a workshop. Full-day session must be attended in its entirety (AM and PM)—partial points will not be allocated for attending only a portion of a full-day continuous session. To receive the 6 CE points for a continuous session, attendees must scan in the AM and again in the PM.

CE points earned may be attributed to one of the following Quality Assurance (QA) Categories as per the RCDSO QA program:

Category 1: core courses (including an independent assessment)

Category 2: clinical courses

Category 3: practice management, personal development and general attendance in the Exhibit Hall

In order to verify attendance and ensure that attendance records are accurate, dentists must Scan IN to all sessions they attend. For Category 1 (Core) courses, all ODA members need to Scan IN and Scan OUT

Category 1 (Core) courses:

  • Scan IN
  • Complete the independent assessment (quiz), print name and ODA membership number
  • Hand in the assessment to the session monitor and then Scan OUT of the session

Category 2 and 3 courses:

  • Scan IN

Please note that you cannot earn credit for the Exhibit Hall and courses during the same half-day.

Policies

PRIVACY POLICY

USE OF PERSONAL INFORMATION

The Journées dentaires internationales du Québec (JDIQ) is committed to protecting the personal information of delegates (name, mailing address, telephone number and e-mail address). They use this information, including whether or not a person attends one of the activities organized under their auspices, only for the purposes of organizing and following up on the event and in accordance with the express consent obtained from delegates when they register.

IMPLICIT WAIVER OF IMAGE RIGHTS

Without prior authorization, no photos or videos for professional use are permitted within the framework of the JDIQ activities. Only suppliers whose services have been expressly retained by JDIQ are authorized to take photos and record the content of the activities.

These photos and recordings are the exclusive property of the JDIQ and may, for future promotional purposes, be posted on the Ordre des dentistes du Québec’s website and in social media, or published in press releases, brochures or in any other medium.

Thus, by attending the JDIQ activities, the participant implicitly waives his or her right to image and tacitly consents to his or her image and voice being broadcast or published in the media and for the purposes mentioned above.

DISCLAIMER AND NON-ENDORSEMENT

The Journées dentaires internationales du Québec (JDIQ) and the Ordre des dentistes du Québec (ODQ) make every effort to present high-level speakers in each field of dentistry. The content of the lectures, training sessions and presentations is the sole responsibility of the speakers. The JDIQ and the ODQ do not endorse the products, techniques, services or materials presented at these conferences or workshops and disclaim all liability in this regard.

REFUND POLICY

Until March 31, 2024: 90% of fees will be refunded
From April 1 to 21, 2024: 80% of fees will be refunded
After April 21, 2024: 
No refund

Without prejudice – All refund requests, with supporting documentation, must be sent in writing to [email protected] within ten days of the conference.

At all times, for pre-congress courses, it is not permitted to substitute one participant’s name for another person’s name.

CHILD ATTENDANCE POLICY

Babies in the care of a parent are permitted in the conference rooms and exhibit hall. Children 12 years of age and older are permitted in the exhibit hall and must be registered for the exhibit only.

Disruptive behavior will result in revocation of this privilege.

Strollers are strictly prohibited in the conference rooms and exhibit hall. The Palais des congrès does not have childcare facilities. Check with your hotel concierge for this service.

BREASTFEEDING ROOM

A breastfeeding room will be available for mothers who need it. The room will be located on level 4. However, for security and control reasons, you will have to go to Ordre des dentistes du Québec the information desk located in Viger hall to obtain access to the room.